چطور رئیس را مدیریت کنیم؟ | مدیریت رو به بالا
زمان خوانش ۵ دقیقه
مطالعهی گالوپ بر روی بیش از هفت هزار داوطلب بزرگسال نشان داد که نیمی از آنها به دلیل مدیریت نامناسب شغل خود را ترک کردهاند. این تحقیق ثابت میکند که تعیین انتظارات واضح از کارکنان در عملکرد آنها بهشدت تاثیر میگذارد. اگرچه به نظر میرسد «مدیریت کردن مدیر خود» مغایر با عقل باشد، اما مدیریت رو به بالا (Managing Up) یک مهارت اساسی در عرصه کسب و کار به شمار میرود.
تعریف کلی مدیریت رو به بالا
این نوع مدیریت به انجام یک سری اقدامات به منظور ساخت رابطهی کاری مثبت با رئیس و مدیر سازمان اشاره دارد. با اجرای موثر این فرآیند درک بهتری از انتظارات مدیر بهدست میآید و بهعنوان کارمند میدانید که بهترین روش کمک کردن به مدیرتان چیست. البته این مورد برای افرادی که مدیران سخت و دشواری دارند کارآمد نخواهد بود، هرچند همهی افراد باید با نحوهی انجام آن آشنا شوند. این راهکار مزایای زیادی برای کارمند دارد که عبارتاند از:
- افزایش پاسخگویی
- بهبود مهارتهای ارتباطی
- بهبود رابطه با مدیر
این روش همچنین برای رئیس سازمان نیز منفعتهایی دارد. مدیریت کار آسانی نیست و برای مدیران تازهکار، میتواند بسیار ترسناک باشد. داشتن یک کارمند مشتاق به فعالیت، به ریاست آزادی میدهد تا بر روی مهمترین جنبههای شغل خود تمرکز کند.
با وجود مزایا، حتی تفکر استفاده از این تکنیک شاید برای برخی از کارمندان ترسناک باشد. اما، با درک بهتر مدیرتان، وظیفههایش را آسانتر میکنید و در نهایت در محیط کار موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.
مدیریت رو به بالا را با کنجکاوی شروع کنید
این تکنیک با مشاهده دنیا از دید مدیرتان آغاز میشود و این امر مستلزم کنجکاوی است. پاسخ به این موارد کمک زیادی به شما در ایجاد یک رابطهی سالم با رئیستان میکند. کار خود را در ابتدا با پرسشهایی مانند موارد زیر شروع کنید:
- سبک کاری سازمان و مدیر چگونه است؟
- مدیر موفقیت را چگونه تعریف میکند؟
- عملکرد در سازمان چگونه اندازهگیری میشود؟
- در سمازمان چگونه ارتباط برقرار میشود؟
- سازمان به چه نوع پشتیبانی اضافی نیاز دارد؟
پیشبینی نیازهای مدیر خود
زمانی که یاد میگیرید نیازهای مدیر خود را با توجه به مدیریت رو به بالا پیشبینی کنید، شکستناپذیر خواهید شد. وقت بگذارید و درک کنید که انتظارات مدیر شامل چه مواردی میشود. اگر به جواب مناسبی نرسیدید، از او درباره این موضوع بپرسید. به این ترتیب، میتوانید در زمینههایی که نیاز به پشتیبانی اضافی دارند، داوطلب شوید.
برای موفقیت در سک سازمان باید تا حد امکان در مورد کسب و کارتان اطلاعات بیشتری کسب کنید و ایدههای خود را برای بهینه کردن امور مختلف به رئیستان ارائه کنید. با ایجاد ابتکار، شما مدیر خود را تحت تأثیر قرار میدهید و باعث میشوید تا جلوی مافوقشان عالی به نظر برسند.
تمرین همدردی با مدیریت رو به بالا
یکی از راههای شناخت مدیر، تمرین همدردی است. همدردی یک مهارت نرم کاربردی بهحساب میآید که به شما کمک میکند تا ارزشها، زمینه و دیدگاه مدیر خود را عمیقتر درک کنید. بدینترتیب در تعامل با مدیرتان، احساسات آنها را تایید کنید.
دیگر مهارت نرمی که به شناخت افراد کمک میکند مهارت گوش دادن فعال است. برای گوش دادن فعال، همواره سوال بپرسید و نشانههای غیرکلامی مانند تماس چشمی را تمرین کنید. یک ترفند دیگر این است که زبان بدن آنها را تقلید کنید، زیرا این کار میتواند در طول زمان موجب ایجاد رابطه شود.
به طور مداوم ارتباط برقرار کنید
برای توسعه رابطه با مدیرتان، آنها باید به شما اعتماد کنند. به همین دلیل، روش مدنظر نیاز به ارتباط مداوم دارد، به ویژه زمانی که موارد دلخواه به طور مطلوب پیش نمیروند. اگرچه ممکن است گاهی اوقات ارائه اطلاعات ناراحتکننده را به تأخیر بیندازید؛ اما در هر صورت باید با مدیرتان ارتباط داشته باشید. توجه کنید که عدم ارائه اطلاعات میتواند منجر به توبیخ مدیرتان شود. با پذیرفتن مسئولیت و مدیریت رو به بالا، فرصتی برای اصلاح وضعیت و به دست آوردن احترام مدیر خود خواهید داشت.
اهداف حرفهای خود را به اشتراک بگذارید
به عنوان یک کارمند، باید اطمینان حاصل کنید که اهداف حرفهای خود را به رئیستان ارتباط دهید. ابتدا با مهارتهای قابل انتقالی که میتوانید در سایر بخشهای سازمان ارائه دهید، شروع کنید. همچنین دستاوردهای خود و نحوه مشارکت معنیدار شما در شرکت را فهرست کنید.
سپس اهداف کوتاه و بلند مدت خود را تعریف کنید. پس از انجام این تمرین، یک جلسه با رئیس خود برگزار کنید و اهداف حرفهای خود را بازگو کنید. به نصیحتهای مدیرتان گوش دهید و به همراه یکدیگر برنامهای مشخص تدوین کنید. با درخواست راهنمایی و حمایت از طرف آنها، رئیس خود را به یکی از بزرگترین هواداران داخلیتان تبدیل خواهید کرد.
منتظر نمانید که آرمانهای خود را به اقدام تبدیل کنید. روش گفته شده برای هر دو طرف فوایدی دارد، برای شما، این مزایا شامل افزایش پاسخگویی، بهرهوری و عملکرد میشود و برای مدیرتان شامل تسهیل کارها و بهبود جایگاه حرفهای او خواهد شد. به طور کلی این یک تکنیک را میتوان اصطلاحا برد – برد نامید، زیرا همواره نتایج مثبتی دربر دارد.
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.





